loader image
We make your brand a success
Skip to content
Maurizio-Alberti-770x450

L’intramontabile email. Perché l’email è ancora uno dei più importanti strumenti di marketing dopo 50 anni.

di Maurizio Alberti, VP Global Sales di Mapp

L’email celebra il suo 50° compleanno nel 2021. Inventata da Ray Tomlinson, che ha inviato per la prima volta messaggi elettronici tra due computer nel 1971, l’email stabilisce proprio quest’anno nuovi standard sul contenuto dinamico basati a loro volta su nuovi standard del settore come le Accelerated Mobile Pages (AMP), che ridefiniscono la creazione di contenuti dinamici.

Arricchita con elementi personalizzati e interattivi, l’email offre esperienze per i clienti senza dover cambiare canale. Le AMP permettono agli utenti di acquistare prodotti, aggiungere articoli alle liste dei desideri o fornire feedback su sondaggi interattivi all’interno di qualsiasi email. Non è quindi sorprendente che l’email marketing goda di grande popolarità come canale di marketing di grande efficacia: di seguito trovate otto motivi per cui l’email è molto lontana dall’essere obsoleta.

1.L’email è il canale di comunicazione numero 1
L’email è il canale di comunicazione preferito dalla maggior parte degli utenti che fanno acquisti online. Per ogni ordine che un consumatore finale inizia, riceve diverse email: la conferma dell’ordine, la fattura, la conferma della spedizione e lo stato della consegna. Alla stragrande maggioranza dei consumatori viene anche chiesto successivamente via email di dare una valutazione alla qualità del servizio e alla soddisfazione sul prodotto, oltre ad essere informati sulle offerte complementari.
Sebbene l’uso dei social network e di altre forme di comunicazione sia in aumento, anche l’email mostra una crescita costante. Secondo i ricercatori di mercato del Radicati Group, il numero di utenti globali di email salirà a più di 4 miliardi nel 2021; possiamo quindi dire che circa la metà della popolazione mondiale utilizza la posta elettronica.

2.Le email sono convenienti
Ciò che spesso viene ignorato con altri canali di marketing è l’alto costo di creazione e gestione delle campagne di marketing. Le campagne sui social media, per esempio, impegnano molto tempo e risorse per avere successo nel lungo termine. Il marketing via email è conveniente e non richiede un grande budget iniziale; tutto ciò che serve è una piattaforma di mailing con alcune funzioni di base. La maggior parte delle aziende inizia con attività professionali di email marketing e poi gradualmente aggiunge altri canali di comunicazione come push o SMS.
L’email marketing non è quindi solo economico, ma richiede anche meno risorse per ogni singola campagna. Grazie al suo status consolidato, l’email marketing è uno dei metodi più convenienti per generare lead e vendite. Con solo pochi centesimi per email e budget totali di poche centinaia di clienti, si possono lanciare campagne mirate per clienti e prospect.

3.Le email richiamano persone – anche in termini di ROI
L’email è un tuttofare: non importa se si tratta di fidelizzazione dei clienti, acquisizione di nuovi clienti, vendite, cross- e up-selling o riconquistare contatti inattivi. La relazione tra budget ed efficacia è unica in questo caso. Secondo la British Data & Marketing Association (DMA), ogni euro investito nell’email marketing genera un ritorno medio sull’investimento di 46 euro. L’email rimane quindi il canale di marketing più conveniente e non mostra segni di indebolimento. Di conseguenza, i tassi di apertura e di clic e l’engagement degli utenti finali rimangono alti.

4.Comunicazione via email basata sui dati e aperta ad altri canali 

Le campagne email di successo si basano sui dati e sui rispettivi insight. I marketer sono così in grado di analizzare il comportamento dei clienti e utilizzare informazioni affidabili. Secondo il recente studio di Absolit “Email Marketing Benchmarks 2021”, il 98% delle aziende intervistate utilizza attualmente l’email marketing per contattare continuamente i propri clienti e prospect. Le campagne di email marketing possono sfruttare appieno il loro potenziale, a condizione che l’approccio sia individualizzato e progettato per i diversi interessi. Il prerequisito per questa personalizzazione one-to-one è che vengano utilizzati gli strumenti e le piattaforme adatte. Allo stesso tempo, le email possono essere facilmente ed efficacemente combinate con altri tipi di marketing digitale come l’affiliate o il social media marketing.

5.Le email sono porte aperte per le vendite

I marketer possono tracciare l’uso delle email proprio come fanno già con il loro sito web. I dati e gli insight generati possono poi essere utilizzati per il reporting di successo così come per l’ottimizzazione degli algoritmi basati sull’ AI e per l’attuazione di attività di marketing automation mirate.

Cosa può essere tracciato? In breve: tutto. Almeno tutto ciò che potrebbe interessare il marketer: quando, dove e con quale dispositivo si accede all’email. L’unico prerequisito: le misure attuali del GDPR devono essere rispettate. Dall’entrata in vigore del GDPR, l’email come mezzo di comunicazione si è rafforzata e la sua qualità è aumentata.

6.Le email ricevono ancora un’alta attenzione

Tassi di apertura di oltre il 20 per cento e tassi di clic con parecchi punti percentuali contribuiscono al successo delle email. Quasi nessun’altro canale di marketing raggiunge una tale performance nel lungo periodo. Iscrivendosi a una newsletter, i consumatori finali mostrano il loro interesse per una marca o un prodotto.

Quando si inviano le email, è importante che i messaggi principali possano essere letti già nell’oggetto. Il lettore può cancellare l’email senza aprirla, ma sa dall’oggetto o dall’anteprima quale contenuto ha in serbo per lui e decide sulla base di questa informazione se cancellare il contenuto o meno.

In questo modo, un’email praticamente non passa mai inosservata.

7.Le email sono mobili

Da quando smartphone e tablet hanno sostituito il PC come dispositivo principale, le email vengono lette principalmente in movimento. L’email, che originariamente è nata come un messaggio di solo testo, si sta evolvendo con le nuove tecnologie ed è “mobile first”. Per questo motivo, non c’è modo di evitare di ottimizzare le email e le campagne per i dispositivi mobili e renderle così adatte allo shopping in movimento. Le misure ottimizzate per i dispositivi mobili si basano su design di template responsive dove l’accento è posto su una presentazione impeccabile e chiara sui display mobili, nonché sulla facilità di fruibilità.

8.Le email sono interattive

Le tecnologie email si sono aggiornate nel tempo e rimarranno tali per il prossimo decennio. Con le Accelerated Mobile Pages (AMP), Google e diverse altre grandi aziende tecnologiche e publisher hanno creato un nuovo standard per i siti web mobili a caricamento istantaneo. Si tratta di un’iniziativa open source con l’obiettivo di ridurre significativamente il tempo di caricamento dei contenuti sui dispositivi mobili. 

Le AMP permettono la creazione di contenuti dinamici e interattivi. Più che mai, le aziende possono usarle per fornire una personalizzazione mirata e generare interazioni regolari con i clienti. I consumatori oggi si aspettano contenuti che siano adatti ai loro interessi e alle loro preferenze individuali. Questo è il motivo per cui le email personalizzate e interattive generano statistiche fino a sei volte superiori rispetto ai contenuti standardizzati.

In conclusione

L’importanza dell’email continua senza sosta, anche dopo mezzo secolo. Anche se la sua scomparsa è stata spesso predetta con l’avvento di nuovi social network o nuovi canali di marketing, essa è sopravvissuta e si è evoluta. L’email ha dimostrato di essere innovativa e ha un posto fisso come strumento di marketing nella mente dei marketer così come degli utenti che ogni giorno utilizzano intensamente questo canale. 

L’intramontabile email è più viva che mai!

 

Informazioni su Mapp

I marketer dovrebbero potersi concentrare su ciò che farà la differenza per il loro business, invece di passare tutto il loro tempo a domare la tecnologia per raggiungere i propri obiettivi. Con la piattaforma di Insight-Led Customer Experience Mapp Cloud, i responsabili marketing possono concentrarsi su ciò che conta davvero e sugli insight che ne derivano. Grazie alla customer intelligence e ai marketing analytics, le aziende possono ottenere facilmente ed efficacemente customer insight immediatamente utilizzabili per campagne di marketing altamente personalizzate. I clienti di Mapp beneficiano di modelli di previsione supportati dall’AI che attivano campagne cross-canale mirate e auto-ottimizzanti. I messaggi automatizzati vengono inviati attraverso il canale più adatto, al momento giusto, con la frequenza di contatto ottimale. Con questa personalizzazione avanzata one-to-one è possibile raggiungere i più alti livelli di engagement e di fedeltà dei clienti nel lungo termine. Mapp ha uffici in sette Paesi e con la propria soluzione di marketing digitale in Cloud aiuta oltre 3.000 aziende a distinguersi dalla concorrenza. Fra i clienti italiani si annoverano Expert, ePRICE, Prénatal, Furla, La Martina, Coccinelle, Gruppo Piquadro e Lamborghini.

 

Contatti stampa:

Agenzia di PR: Martinengo & Partners Communication

Cinzia Martinengo/Silvia Boniardi

02 4953 6650

cinzia.martinengo@martinengocommunication.com

silvia.boniardi@martinengocommunication.com

www.martinengocommunication.com

 

Contatti Mapp:

Annarosa Barra – Field Marketing Manager

345 6615101

annarosa.barra@mapp.com

www.mapp.com

Ai DMA Awards oro e primo posto per Mapp nella categoria “Best Use of Marketing Automation”, insieme ad Ambition e Varelotteriet

Ai DMA Awards oro e primo posto per Mapp nella categoria “Best Use of Marketing Automation”, insieme ad Ambition e Varelotteriet

Milano, 9 dicembre 2021 – Mapp, piattaforma di marketing cloud basata sui customer insight, è stata premiata come vincitrice dell’oro ai The DMA Awards, insieme ad Ambition e Varelotteriet (The Danish Lottery) nella categoria ‘Best Use of…
Costruire una strategia Direct-to-Consumer: Mapp e VTEX lanciano una guida interattiva per un marketing DTC di successo  Copy

Costruire una strategia Direct-to-Consumer: Mapp e VTEX lanciano una guida interattiva per un marketing DTC di successo Copy

Milano, 23 novembre 2021 – La piattaforma di marketing cloud basata sui customer insight Mapp e VTEX, piattaforma commerciale di commercio digitale in più rapida crescita al mondo, lanciano la guida interattiva “Retail vs.…
Mapp registra una crescita eccezionale nel terzo trimestre del 2021: il record di vendite di Mapp Cloud continua

Mapp registra una crescita eccezionale nel terzo trimestre del 2021: il record di vendite di Mapp Cloud continua

Q3 si chiude con un incremento delle vendite pari al 40% YTD La piattaforma di Insight-Led Customer Experience di Mapp continua a stupire clienti nuovi ed esistenti   Milano, 7…

SALA STAMPA CLIENTI

ULTIMI COMUNICATI

SERVICES / CRISIS COMMUNICATION

Vulnerability Analysis

Thanks to our experience, we can analyze a company’s risks and possible vulnerabilities in order to plan the management strategy of a possible crisis in a completely customized way

Assembling a crisis team and a ‘Crisis Communication Handbook’

Having a team dedicated to crisis communication is fundamental for any client who knows that they’ll need to be able to count on people who are specifically trained to deal with such situations, should the need arise. Moreover, the drafting of a Crisis Plan will allow everyone to follow standard and proven procedures, ensuring that everyone is always up to date on the progress of the crisis.

Crisis simulation and control

Simulating a crisis in order to understand possible problems and weaknesses is fundamental for avoiding mistakes during the communication of an emergency. This is why we organize, with the cooperation of the client, annual simulations, and crisis tours in order to always be ready for a possible real-life situation.

SERVICES / ADVERTISING

Online & offline ad campaigns

Through our direct contacts with the media, we create multi-channel advertising campaigns that integrate online and offline messaging in order to maximize visibility. We also design targeted campaigns for specific audiences. In short, we’re always experimenting with new and unconventional ways of communicating, to ensure that the client’s image and message are always memorable.

Dynamic and out-of-home advertising

We realize advertising campaigns in Italy’s major cities, communicating through street posters, dynamic advertising on public transit vehicles, and interactive billboards.

TV, radio, and web commercials

We support customers in choosing the most suitable media through which to convey their message using the major Italian networks, creating spots for TV, radio, and/or the web, maximizing both the investment and the return.

Merchandising & gadgets

From branded shopping bags to pen drives, our network of suppliers makes it possible for us to provide merchandising support for virtually any type of campaign.

Video production

Thanks to our team of experienced video makers, we create institutional videos, short illustrative videos, and commercials that can directly engage the audience in a very short time.

Website development and SEO

Now that the web is the heart of communication, it’s essential to keep your website always updated and indexed because it’s the primary showcase of any brand or product. We can do that for you, adapting texts and content to SEO parameters.

SERVICES / SALES PROMOTION

Sales calls

Sales calls are the first contact we make with the trade. This allows us to introduce the customer and get a sense of the destinations and products with the aim of improving the awareness and perception of your product.

In-house presentations

We organize in-house presentations for potential customers of the brand, so that we can present the products directly to those who will be dealing with them every day.

Road shows

We organize itinerant events that will allow you, in a single “tour”, to make direct contact with the main players in your industry, giving you the opportunity to make yourself known and create personal relationship of trust while also optimizing time.

FAM trip

We organize familiarization trips. A firsthand encounter with a product or service keeps the experience alive in the agents’ minds and helps them to provide more complete and compelling information to their customers.

Co-marketing with retailers

Sponsoring your brand in partnership with a retailer has several advantages: loyal retailers will be willing to take your product or service seriously, resulting in an symbiotic exchange of knowledge, loyalty and values.

Trade fairs and workshops

We organize fairs and workshops, supporting the customer with our presence at their stand, which in turn facilitates first contact with the Italian trade.

DEMs and newsletters

We create and distribute DEMs and newsletters to the trade. This is an effective tool aimed at stimulating immediate interest in the product among a wide audience in a very short timeframe.

SERVICES / MARKETING

Visual communication

We support our clients in the development and production of promotional materials thanks to our team of graphic designers and producers, always on hand to devise original and impactful solutions. Our agency can create brochures, posters, merchandising, posters, graphic design for trade fairs, etc.

Direct marketing

Direct contact with the consumer is a strategy that often pays off. Martinengo & Partners Communication realizes in-store promotions, market surveys, telemarketing plans, ad campaigns for social media and the best websites, direct mail, and email marketing campaigns.

Advertising campaigns

Thanks to the experience of a team of professionals in the field, we are able to support our clients in all phases of an advertising campaign: from the concept to the claim, from the organization of targeted photoshoots to the realization of videos and soundtracks.

Media buying and planning

We deal with online and offline ad planning, providing the client with every tool for measuring the investment and targeting the campaign in order to best position their message.

Content marketing

Given the ever-increasing influence of the web on consumer behavior, we have made content marketing one of our strong points. As such, we create relevant content in collaboration with the major bloggers, influencers, and multipliers of each sector with the aim of maximizing the client’s web reputation and optimizing their position on search engines.

SERVICES / REPRESENTATIVE OFFICE

Representative office, your partner in profit

We support foreign companies that want to establish themselves in the Italian market through a representative office managed by a professional staff, experienced in the field and present for years in the Italian market.

After assessing the current position of the client on the Italian market, we deploy our deep knowledge of this market to design and develop sales & marketing, communication, and public relations strategies aimed at growing the presence of the brand in Italy and increasing sales.

Starting from a market analysis and the constant gathering of market intelligence, we elaborate a strategy that will lead to a smart positioning of your brand and the achievement of the set goals. An ongoing exchange of information and monthly reports that measure results (Key Performance Indicator) will allow us to update the strategies in real time so that they are always functioning optimally.

From our prestigious headquarters in the center of Milan, we support foreign companies that want to establish themselves in the market of Italy and Italian Switzerland through a representative office managed by a professional staff, experienced in the field and active for years in the market.

Through our network of international partners we can offer the same services in the areas of the world of greatest interest to our customers.

SERVICES / EVENTS

Organization of multi-target events

Whether it is an event dedicated to the press, a corporate event, or a public event, we know how to offer our clients creative and original solutions to promote themselves. The most suggestive locations, the most reputable caterers, the most advanced audio-
video services, and the most professional hospitality staff: these are all at our disposal for organizing truly unique events for our clients.

Press events

The organization of press events is a fundamental part of our press office and public relations activities. From press conferences and sneak previews to press breakfasts, trips and site inspections: we manage every kind of event with the same passion and attention to detail.

Trade events

Workshops, road shows, trade fairs, congresses, conventions, corporate meetings, and corporate events are essential from a communication perspective. Our team designs successful trade events, involving the best professionals of the sector.

Consumer events

We propose creative and unconventional solutions designed to make the brand and the product unforgettable for the consumer.

SERVICES / DIGITAL PR & SOCIAL MEDIA

Planning social media presence

It all starts with defining a communication strategy, the ideal way to establish the client’s goal and the message they want to convey on social media, followed by the drafting of an editorial calendar that creates a synergy between the platforms, using the most suitable language for each of them.

Community management

We manage social communities for our clients in order to generate interaction between the brand and its fan base. To further stimulate engagement, we create contests and online games tailored to the brand’s followers.

Social media advertising

We create customized advertising campaigns for each social media platform, further personalized to suit the target, the budget, and the goals established at the outset.

Brand reputation monitoring

We offer our clients the best tools for monitoring online reputation, so that we can intervene in the best way in case of crisis.

SERVICES / PUBLIC RELATIONS

Press office

Having a press office is fundamental for a good multichannel communication strategy. With a deep understanding of the various media and their specific languages, our team of experts can support clients in the planning and development of a media relations strategy across all sectors. From the production of content to the composition of an effective press kit; from individual press trips to media events; from the creation of dedicated newsrooms to follow up activities: we have the right tools to support every kind of company in its communication efforts.

Digital PR

Online channels are becoming an increasingly privileged point of communication because they’re such an easy reference point for consumers. Thanks to the spread of the internet and smartphones, consumers are more inclined than ever to search for information and read news, articles, and reviews directly online. Our agency creates strategic online communication activities with the aim of increasing the perception of a brand both through the creation of edited user-generated content and SEO, and through a network of bloggers and influencers with whom we work closely. No less important are the monitoring and analysis of web reputation that we conduct, using the best platforms to help the client to have the most effective online presence.

Corporate press office

We devise and implement corporate media relations strategies that are useful in supporting companies that are already well-known on the international market as well as those that are entering the Italian market for the first time or are in the process of rebranding or start-up. Based on the initial brief from the client, we create background material such as company profiles and institutional photos, videos, and brochures, and organizing events like press conferences, round tables, and personal interviews. This ongoing activity allows a constant dialogue with our clients.