loader image
We make your brand a success
Skip to content
archeologia-canina

Gli archeologi scoprono ad AlUla i reperti più antichi di un cane domestico in Arabia

– Ricerche pionieristiche datano le ossa canine trovate in un sito di sepoltura dell’Arabia Saudita nordoccidentale tra il 4.200 e il 4.000 a.C. circa
– Il lavoro sul campo mostra che gli antichi abitanti della regione erano organizzati in società più complesse di quanto si credesse in precedenza, con sepolture multiple avvenute nel corso di centinaia di anni in monumenti ben visibili che si distinguono nel paesaggio

AlUla, Arabia Saudita, 26 marzo 2021: nel nord-ovest dell’Arabia Saudita un gruppo di archeologi ha scoperto le prime prove dell’addomesticamento dei cani da parte degli antichi abitanti della regione.
La scoperta è avvenuta nel contesto di uno dei progetti di indagine e scavo su larga scala nella regione, commissionati dalla Royal Commission for AlUla (RCU).

I ricercatori hanno trovato le ossa di un cane in una delle più antiche tombe monumentali identificate in Arabia, quasi contemporanea alle stesse tipologie di tombe precedentemente identificate più a nord, nel Levante.
Le prove mostrano che il primo utilizzo della tomba risale al 4.300 a.C. circa e ha accolto sepolture per almeno 600 anni nel corso dell’era neolitico-calcolitica, segno che gli abitanti dell’epoca potrebbero aver avuto una memoria condivisa di persone, luoghi e dei collegamenti tra loro.

“Ciò che stiamo scoprendo rivoluzionerà il modo in cui intendiamo periodi come il Neolitico in Medio Oriente. Quel tipo di memoria, cioè che le persone avrebbero potuto sapere da centinaia di anni dove erano stati sepolti i loro cari, è qualcosa di mai sentito in precedenza per quanto riguarda questo periodo storico in questa regione”, ha detto Melissa Kennedy, Assistant Director della Aerial Archaeology in the Kingdom of Saudi Arabia (AAKSAU) – Progetto AlUla.
“Gli attuali scavi ad AlUla sono a un punto che ci consentirà di iniziare a scoprire quanto sia stata importante questa regione nello sviluppo dell’umanità in tutto il Medio Oriente”, ha detto Hugh Thomas, direttore del AAKSAU.
Questa è la più antica testimonianza di un cane addomesticato in Arabia, con un margine di circa 1.000 anni rispetto a quanto precedentemente scoperto.

I risultati sono stati pubblicati sul Journal of Field Archaeology. Il gruppo che lavora al progetto, composto da studiosi sauditi e internazionali, ha concentrato i propri sforzi su due siti di sepoltura fuori terra risalenti al 5° e 4° millennio a.C., situati a 130 chilometri di distanza tra loro, uno posizionato su altopiani vulcanici e l’altro in aridi calanchi. I siti sono fuori terra, il che è unico per quel periodo della storia araba, e sono stati posizionati per avere la massima visibilità.

Il gruppo di ricerca, che ha iniziato Il lavoro sul campo alla fine del 2018, ha identificato i siti utilizzando immagini satellitari e successivamente con fotografie aeree scattate da un elicottero.
Nel sito posizionato sugli altopiani vulcanici, sono stati ritrovati 26 frammenti di ossa di un singolo cane, deposte affianco alle ossa di 11 umani: sei adulti, un adolescente e quattro bambini.
Le ossa del cane mostrano segni di artrite, il che suggerisce che l’animale sia vissuto con gli umani fino a tarda età.

Dopo aver assemblato le ossa, il gruppo ha potuto determinare il fatto che appartenessero ad un cane e non a un animale simile come un lupo del deserto.
Laura Strolin, la archeozoologa del gruppo, ha potuto dimostrare che si trattava effettivamente di un cane analizzando un osso in particolare, quello dalla zampa anteriore sinistra dell’animale. La larghezza di quest’osso è di 21,0 mm, come quella di altri antichi cani mediorientali. In confronto, lo stesso di osso appartenente ai lupi di quel tempo e di quel luogo, aveva una larghezza compresa tra 24,7 e 26,0 mm.
Le ossa del cane sono state datate tra il 4.200 e il 4.000 a.C. circa

L’arte rupestre rinvenuta nella regione indica che gli abitanti del neolitico usavano i cani per cacciare l’ibice, l’asino selvatico e altri animali. Il lavoro sul campo ha portato alla luce altri manufatti degni di nota, tra cui un ciondolo in madreperla a forma di foglia, rinvenuto nel sito degli altopiani vulcanici, e una perla di corniola trovata nel sito arido dei calanchi.
In seguito all’estesa ricerca, sia aerea che terrestre, e a molteplici scavi mirati nella regione di AlUla intrapresi dall’AAKSAU e da altri team che operano sotto con il supporto della Royal Commission for AlUla (RCU), i ricercatori si aspettano ulteriori scoperte in futuro. Il team AAKSAU è guidato da ricercatori della University of Western Australia di Perth.

I ricercatori osservano che AlUla è un’area in gran parte inesplorata, situata in una parte del mondo che ha un fertile patrimonio archeologico di valore globale.
“Questo articolo, tratto dal lavoro di RCU ad AlUla, stabilisce nuovi punti di riferimento. Ci sarà molto da dire quando riveleremo la profondità e l’ampiezza del patrimonio archeologico della zona”, ha affermato Rebecca Foote, Director of Archaeology and Cultural Heritage Research di RCU.
Altri aspetti dell’intensa attività archeologica ad AlUla saranno rivelati nel nuovo documentario di Discovery Channel dal titolo “Gli Architetti del deserto” che sarà trasmesso in prima tv su Discovery Channel (canale 401 di Sky) domenica 4 aprile alle ore 21.00.
Tutto ciò rispecchia l’impegno della Royal Commission for AlUla volto a mettere in evidenza la storia ed il patrimonio della regione e a trasformare AlUla nel più grande museo vivente del mondo, in linea con gli obiettivi della Saudi Vision 2030.

Didascalie:
Immagine 1
-Sito di sepoltura
Questo luogo di sepoltura, situato in una zona di calanchi ad AlUla, nel nord-ovest dell’Arabia Saudita, è raro per l’Arabia neolitico-calcolitica in quanto costruito fuori terra e pensato per essere ben visibile.

Immagine 2
-Ossa di cane
Ventisei frammenti di ossa di cane sono stati trovati in un luogo di sepoltura situato sugli altopiani vulcanici basaltici di AlUla, nel nord-ovest dell’Arabia Saudita, insieme a ossa di 11 umani. Datato tra il 4.200 e il 4.000 a.C. circa, si tratta del primo cane domestico conosciuto in Arabia.

Immagine 3 e 4 (da mostrare affiancate)
-Incisioni rupestri
Un pannello di arte rupestre ad AlUla mostra due cani che cacciano un ibice, circondati da bestiame. I modelli di alterazione e le sovrapposizioni visibili su questo pannello indicano per le incisioni un’età tardo neolitica, collocandole nello stesso intervallo di date delle sepolture avvenute nei siti recentemente scavati.

Immagine 5
-Pendaglio
Questo ciondolo in madreperla, trovato in un sito di sepoltura neolitico-calcolitico negli altopiani vulcanici basaltici di AlUla, nel nord-ovest dell’Arabia Saudita, è a forma di foglia, presenta un unico foro e decorazioni incise. Finora, non è stato identificato nell’Arabia nord-occidentale alcun reperto risalente a quell’epoca che
sia simile a questo pendaglio.

Su AlUla

Situata a 1.100 Km da Riyadh, nel nord-ovest dell’Arabia Saudita, AlUla è un luogo di straordinaria ricchezza culturale e naturalistica. La vasta area, che copre 22.561km², include una valle ricca di oasi lussureggianti, imponenti montagne di arenaria e antichi siti culturali risalenti a migliaia di anni fa, ai regni di Lihyan e dei Nabatei.

Il più importante sito di AlUla è Hegra, primo sito UNESCO Patrimonio dell’Umanità dell’Arabia Saudita. Distesa su un’area di 52 ettari, Hegra era la principale città della parte meridionale del Regno dei Nabatei; attualmente conta oltre 100 monumenti funerari in ottimo stato di conservazione con facciate scolpite finemente negli affioramenti di arenaria che circondano l’insediamento urbano fortificato. Le ultime ricerche effettuate suggeriscono inoltre che Hegra fosse l’avamposto più a sud dell’Impero Romano dopo la conquista dei Nabatei avvenuta nel 106.

Oltre a Hegra, AlUla è sede di affascinanti siti archeologici come l’antica Dadan, capitale dei regni di Dadan e Lihyan, considerata una delle città più sviluppate della penisola arabica nel corso del primo millennio a.C. Si trovano inoltre migliaia di rocce in siti di arte rupestre tra incisioni e petroglifi a Jabal Ikmah. Altri siti di grande interesse sono la Old Town di AlUla, un dedalo di oltre 900 case costruite con mattoni di fango a partire da almeno il XII Secolo, la ferrovia di Hijaz e il forte di Hegra, luoghi fondamentali nella storia e nelle conquiste di Lawrence d’Arabia.

Su Royal Commission for AlUla

Royal Commission for AlUla (RCU) è stata fondata per decreto reale nel mese di luglio 2017 per proteggere e salvaguardare AlUla, una regione di eccezionale ricchezza culturale e naturale situata nel nord-ovest dell’Arabia Saudita. RCU sta dando inizio ad un piano a lungo termine che crei uno sviluppo sensibile e sostenibile della regione, riaffermando la sua peculiarità nell’essere una delle principali destinazioni archeologiche e culturali del paese e preparandola ad accogliere i visitatori dal mondo. Il processo di sviluppo di RCU della regione di AlUla prevede una vasta gamma di iniziative che comprendono archeologia, turismo, cultura, istruzione e arte riflettendo l’ambizioso impegno dell’Arabia Saudita nello sviluppo del turismo delineato nella Vision 2030.

Per ulteriori informazioni:

Martinengo Communication
Ufficio rappresentanza, Marketing, PR e Comunicazione per l’Italia e la Svizzera italiana
Via Vincenzo Monti, 9 – 20123 Milano
Tel.  (+39) 02 4953 6650
E-mail: martinengo@martinengocommunication.com
Web: www.martinengocommunication.com

Wadi AlFann, "La Valle dell’Arte", lancia il programma artistico e culturale di pre-opening ad AlUla con la prima mondiale di Nine Songs

Wadi AlFann, "La Valle dell’Arte", lancia il programma artistico e culturale di pre-opening ad AlUla con la prima mondiale di Nine Songs

• Una nuova rappresentazione in linea col luogo e ispirata all’antica poesia cinese andrà in scena al tramonto in una valle desertica ricca di millenni di eredità culturale. • Wadi…
AlUla Moments inaugura l’Ancient Kingdoms Festival

AlUla Moments inaugura l’Ancient Kingdoms Festival

Fantastiche esperienze nelle antiche oasi di frontiera di Khaybar, Tayma e AlUla Arabia Saudita, novembre 2022: Dall’11 al 27 novembre, per la prima volta in assoluto, le tre antiche oasi…
Il volo diretto tra Amman e AlUla collegherà le due storiche roccaforti nabatee

Il volo diretto tra Amman e AlUla collegherà le due storiche roccaforti nabatee

Petra e AlUla, le due città più importanti della civiltà nabatea, saranno di nuovo collegate grazie al volo diretto da Amman ad AlUla. AlUla (Arabia Saudita) e Amman (Giordania) saranno…

SALA STAMPA CLIENTI

ULTIMI COMUNICATI

SERVICES / CRISIS COMMUNICATION

Vulnerability Analysis

Thanks to our experience, we can analyze a company’s risks and possible vulnerabilities in order to plan the management strategy of a possible crisis in a completely customized way

Assembling a crisis team and a ‘Crisis Communication Handbook’

Having a team dedicated to crisis communication is fundamental for any client who knows that they’ll need to be able to count on people who are specifically trained to deal with such situations, should the need arise. Moreover, the drafting of a Crisis Plan will allow everyone to follow standard and proven procedures, ensuring that everyone is always up to date on the progress of the crisis.

Crisis simulation and control

Simulating a crisis in order to understand possible problems and weaknesses is fundamental for avoiding mistakes during the communication of an emergency. This is why we organize, with the cooperation of the client, annual simulations, and crisis tours in order to always be ready for a possible real-life situation.

SERVICES / ADVERTISING

Online & offline ad campaigns

Through our direct contacts with the media, we create multi-channel advertising campaigns that integrate online and offline messaging in order to maximize visibility. We also design targeted campaigns for specific audiences. In short, we’re always experimenting with new and unconventional ways of communicating, to ensure that the client’s image and message are always memorable.

Dynamic and out-of-home advertising

We realize advertising campaigns in Italy’s major cities, communicating through street posters, dynamic advertising on public transit vehicles, and interactive billboards.

TV, radio, and web commercials

We support customers in choosing the most suitable media through which to convey their message using the major Italian networks, creating spots for TV, radio, and/or the web, maximizing both the investment and the return.

Merchandising & gadgets

From branded shopping bags to pen drives, our network of suppliers makes it possible for us to provide merchandising support for virtually any type of campaign.

Video production

Thanks to our team of experienced video makers, we create institutional videos, short illustrative videos, and commercials that can directly engage the audience in a very short time.

Website development and SEO

Now that the web is the heart of communication, it’s essential to keep your website always updated and indexed because it’s the primary showcase of any brand or product. We can do that for you, adapting texts and content to SEO parameters.

SERVICES / SALES PROMOTION

Sales calls

Sales calls are the first contact we make with the trade. This allows us to introduce the customer and get a sense of the destinations and products with the aim of improving the awareness and perception of your product.

In-house presentations

We organize in-house presentations for potential customers of the brand, so that we can present the products directly to those who will be dealing with them every day.

Road shows

We organize itinerant events that will allow you, in a single “tour”, to make direct contact with the main players in your industry, giving you the opportunity to make yourself known and create personal relationship of trust while also optimizing time.

FAM trip

We organize familiarization trips. A firsthand encounter with a product or service keeps the experience alive in the agents’ minds and helps them to provide more complete and compelling information to their customers.

Co-marketing with retailers

Sponsoring your brand in partnership with a retailer has several advantages: loyal retailers will be willing to take your product or service seriously, resulting in an symbiotic exchange of knowledge, loyalty and values.

Trade fairs and workshops

We organize fairs and workshops, supporting the customer with our presence at their stand, which in turn facilitates first contact with the Italian trade.

DEMs and newsletters

We create and distribute DEMs and newsletters to the trade. This is an effective tool aimed at stimulating immediate interest in the product among a wide audience in a very short timeframe.

SERVICES / MARKETING

Visual communication

We support our clients in the development and production of promotional materials thanks to our team of graphic designers and producers, always on hand to devise original and impactful solutions. Our agency can create brochures, posters, merchandising, posters, graphic design for trade fairs, etc.

Direct marketing

Direct contact with the consumer is a strategy that often pays off. Martinengo & Partners Communication realizes in-store promotions, market surveys, telemarketing plans, ad campaigns for social media and the best websites, direct mail, and email marketing campaigns.

Advertising campaigns

Thanks to the experience of a team of professionals in the field, we are able to support our clients in all phases of an advertising campaign: from the concept to the claim, from the organization of targeted photoshoots to the realization of videos and soundtracks.

Media buying and planning

We deal with online and offline ad planning, providing the client with every tool for measuring the investment and targeting the campaign in order to best position their message.

Content marketing

Given the ever-increasing influence of the web on consumer behavior, we have made content marketing one of our strong points. As such, we create relevant content in collaboration with the major bloggers, influencers, and multipliers of each sector with the aim of maximizing the client’s web reputation and optimizing their position on search engines.

SERVICES / REPRESENTATIVE OFFICE

Representative office, your partner in profit

We support foreign companies that want to establish themselves in the Italian market through a representative office managed by a professional staff, experienced in the field and present for years in the Italian market.

After assessing the current position of the client on the Italian market, we deploy our deep knowledge of this market to design and develop sales & marketing, communication, and public relations strategies aimed at growing the presence of the brand in Italy and increasing sales.

Starting from a market analysis and the constant gathering of market intelligence, we elaborate a strategy that will lead to a smart positioning of your brand and the achievement of the set goals. An ongoing exchange of information and monthly reports that measure results (Key Performance Indicator) will allow us to update the strategies in real time so that they are always functioning optimally.

From our prestigious headquarters in the center of Milan, we support foreign companies that want to establish themselves in the market of Italy and Italian Switzerland through a representative office managed by a professional staff, experienced in the field and active for years in the market.

Through our network of international partners we can offer the same services in the areas of the world of greatest interest to our customers.

SERVICES / EVENTS

Organization of multi-target events

Whether it is an event dedicated to the press, a corporate event, or a public event, we know how to offer our clients creative and original solutions to promote themselves. The most suggestive locations, the most reputable caterers, the most advanced audio-
video services, and the most professional hospitality staff: these are all at our disposal for organizing truly unique events for our clients.

Press events

The organization of press events is a fundamental part of our press office and public relations activities. From press conferences and sneak previews to press breakfasts, trips and site inspections: we manage every kind of event with the same passion and attention to detail.

Trade events

Workshops, road shows, trade fairs, congresses, conventions, corporate meetings, and corporate events are essential from a communication perspective. Our team designs successful trade events, involving the best professionals of the sector.

Consumer events

We propose creative and unconventional solutions designed to make the brand and the product unforgettable for the consumer.

SERVICES / DIGITAL PR & SOCIAL MEDIA

Planning social media presence

It all starts with defining a communication strategy, the ideal way to establish the client’s goal and the message they want to convey on social media, followed by the drafting of an editorial calendar that creates a synergy between the platforms, using the most suitable language for each of them.

Community management

We manage social communities for our clients in order to generate interaction between the brand and its fan base. To further stimulate engagement, we create contests and online games tailored to the brand’s followers.

Social media advertising

We create customized advertising campaigns for each social media platform, further personalized to suit the target, the budget, and the goals established at the outset.

Brand reputation monitoring

We offer our clients the best tools for monitoring online reputation, so that we can intervene in the best way in case of crisis.

SERVICES / PUBLIC RELATIONS

Press office

Having a press office is fundamental for a good multichannel communication strategy. With a deep understanding of the various media and their specific languages, our team of experts can support clients in the planning and development of a media relations strategy across all sectors. From the production of content to the composition of an effective press kit; from individual press trips to media events; from the creation of dedicated newsrooms to follow up activities: we have the right tools to support every kind of company in its communication efforts.

Digital PR

Online channels are becoming an increasingly privileged point of communication because they’re such an easy reference point for consumers. Thanks to the spread of the internet and smartphones, consumers are more inclined than ever to search for information and read news, articles, and reviews directly online. Our agency creates strategic online communication activities with the aim of increasing the perception of a brand both through the creation of edited user-generated content and SEO, and through a network of bloggers and influencers with whom we work closely. No less important are the monitoring and analysis of web reputation that we conduct, using the best platforms to help the client to have the most effective online presence.

Corporate press office

We devise and implement corporate media relations strategies that are useful in supporting companies that are already well-known on the international market as well as those that are entering the Italian market for the first time or are in the process of rebranding or start-up. Based on the initial brief from the client, we create background material such as company profiles and institutional photos, videos, and brochures, and organizing events like press conferences, round tables, and personal interviews. This ongoing activity allows a constant dialogue with our clients.